Pascal Gaban bestuurt een Mazda 323 “Replica”. De tweede editie van de Rally 4 Passion staat op vrijdag 12 en zaterdag 13 september geprogrammeerd en ziet er nu al heel veelbelovend uit. Bij de reeds ingeschreven deelnemers een aantal duo’s die onder de indruk waren van de eerste editie, maar ook enkele grote namen van de rallysport. En daarbij horen zeker Yves Loubet, Pascal Gaban en Pierre Delettre, die samen de diversiteit van het startveld in de categorieën ‘Original’, ‘Replica’ en ‘Historic’ in de verf zetten!
Het Rally 4 Passion – Condroz Rally Festival is een niet te missen evenement voor liefhebbers van rallysport en de auto’s die in de discipline geschiedenis hebben geschreven. Het staat dan ook helemaal in het teken van spektakel en indrukwekkende schuivers. Op 12 en 13 september krijgen de deelnemers aan het Festival een parcours voorgeschoven dat het showelement helemaal tot uiting laat komen. Na de dubbele doortocht op de demoproef van Moulin de Solières Show op vrijdagavond is de zaterdagetappe gewijd aan nieuwe demoritten: Goesnes, Havelange-Clavier, Villers-le-Bouillet en Ben-Ahin, namen die bij heel wat liefhebbers van de rallysport mooie herinneringen zullen oproepen.
Op iets minder dan twee maanden van het evenement stromen er iedere dag nieuwe inschrijvingsaanvragen binnenin. En dankzij de steun van enkele pure liefhebbers prijken er al twee ‘grote namen’ op de deelnemerslijst: Yves Loubet en Pascal Gaban. Twee rijders die eind de jaren ’80 het mooie weer maakten in het wereldkampioenschap rally, en die een stevige link met België hebben. De eerste komt aan de start met de Alfa Romeo GTV6 Gr. A – de échte! – die hij tijdens de Boucles de Spa 1986 bestuurde en de tweede beschikt over een replica van de officiële Mazda 323 waarmee Hannu Mikkola in 1988 de Rally van Portugal reed, het jaar van de wereldtitel Gr. N van Gaban!


Loubet en de Alfa GTV6, een ongelooflijk verhaal
Men hoeft enkel de Alfa Romeo GTV6 te vermelden en de oogjes van Yves Loubet gaat net iets meer blinken, zijn stem gaat net iets sneller praten: “Die Alfa, dat is eigenlijk een ongelooflijk verhaal. Toen in 1982 het Alfa GTV6-avontuur in Frankrijk begon, toen nog in Groep N-versie, had dat alles van een dwaze gok. Wat vrienden die gek wilden doen. Ik had voordien al enkele mooie resultaten laten optekenen, vooral met de Opel Kadett, maar het is dankzij de Alfa dat ik een professioneel rijder kon worden. Dankzij mijn resultaten die ik met de Alfa GTV6 Gr. N in Frankrijk liet optekenen, in het kader van een promotiecup georganiseerd door Alfa Romeo Frankrijk, kon ik in 1983 als fabrieksrijder in de Monte Carlo starten. Bovendien gebeurde dat met een Groep A-versie, een auto die oorspronkelijk door een Belgische tuner – de beroemde Luigi! – voor het circuit was ontwikkeld.”
Yves Loubet finishte er 15de algemeen en won ook de Groep A, waarna hij op zijn elan doorging. Gedurende niet minder dan vier seizoenen wist hij met de atypische bolide in Frankrijk te schitteren. “Het begin van de GTV6 in de rallysport was nogal lastig, want sommige onderdelen waren gewoonweg niet geschikt, maar de auto had een fabuleuze balans, met een 50/50 gewichtsverdeling en een V6 die achter de voorwielen was gemonteerd. En wie belt me er op een blauwe maandag in 1986? Luigi! Hij stelde me voor om met zijn Alfa GTV6 Gr. A de Boucles de Spa te rijden! Dat werd niet evident dat jaar, tegen de vele Groep B’s en op klassementsproeven die gedeeltelijk onder de sneeuw lagen. Maar het zal me enorm veel plezier opleveren als ik tijdens Rally 4 Passion opnieuw de Alfa zal kunnen besturen. En het is de echte! Bovendien kom ik in actie met Bruno Brissart aan mijn zijde, een co waarmee ik in 1994 nog een team heb gevormd, toen hij nog in de beginjaren van zijn carrière stond.”
Dat het reeds mooie verhaal op 12 en 13 september in en rond Hoei en Ciney nog een prachtige epiloog kan krijgen is te danken aan de inspanningen van enkele gepassioneerde liefhebbers, waarbij ook de eigenaar van de Alfa Romeo GTV6 Gr. A, Léon Plaire: “Ik ben al altijd een onvoorwaardelijke fan van Alfa Romeo en autosport geweest. In België bestonden er maar twee rallyversies van de GTV6 Gr. A, die van Gaby Goudezeune en die van Dany Delettre. Toen Yves Loubet – mijn idool, want hij was de enige die de Alfa echt de sporen kon geven – in 1986 met de GTV6 van Dany in Spa reed, beloofde ik mezelf dat ik op een dag de auto zou kopen… Een jaar later deed de gelegenheid zich voor en ik ben er voor gegaan! Ik droom er al lang van om Yves Loubet nog eens met deze auto te laten rijden en ik ben in de wolken dat hij tijdens Rally 4 Passion zal lukken.”

Ook Pierre Delettre is van de partij
Wie Boucles de Spa zegt, zegt uiteraard ook Pierre Delettre. Tijdens de editie 1986 van de Boucles de Spa – Alphonse Delettre stond de jonge Pierre Delettre nog niet aan het roer van de wedstrijd die hij twee decennia lang zou organiseren. “Ik liep eigenlijk nog stage bij de organisatie, die onder leiding stond van mijn broer Dany. Hij had na het overlijden van onze vader Alphonse in 1984 de leiding overgenomen, en de edities 1985 en 1986 georganiseerd. De deelname van Yves Loubet met de Alfa die mijn broer een jaar eerder nog had bestuurd roept mooie herinneringen op. Ik heb het ook een beetje van binnenuit mogen beleven, want tijdens een test kon ik meerijden met de GTV6”, stelt de man die in 2006 het ‘Legend’-concept van de grond af opbouwde. “Ik kon Yves tijdens de Legend Boucles de Spa van 2011 ook met veel plezier met een replica van de Stratos laten rijden. Het doet me veel plezier hem tijdens Rally 4 Passion opnieuw in actie te kunnen zien.”
Want Pierre Delettre zal in Rally 4 Passion ook van de partij zijn, aan het stuur van zijn Ford Escort MkI, met Aurélie Van Houdenhove in het rechterzitje: “Sinds ik in 2019 zelf mijn eerste rally aan het stuur heb gereden heb ik de smaak te pakken. Of het nu in VHC is, of in demoproeven als de Montée Historique du Maquisard, ik blijf heel veel plezier beleven aan mijn Escort, een wagen die me als tiener al liet dromen.”



Pascal Gaban met een Mazda 323
Tijdens de Boucles de Spa 1987, de eerste editie die door Pierre Delettre georganiseerd werd, begon de jonge Pascal Gaban, kersvers ‘Nationaal’ kampioen met de Porsche, een vruchtbare samenwerking met het Mazda Rally Team Belgium. Aan het eind van het seizoen stak hij de Groep N-titel in ‘Inter’ op zak, om dan een jaar later met zijn Mazda 3232 4WD wereldkampioen Groep N te worden. Tijdens Rally 4 Passion zal Pascal Gaban ook een Mazda 323 4WD Gr. N besturen, een ex-Lareppe. De wagen werd recent gerestaureerd door zijn eigenaar Thierry Quaas en het team van Motorsport International van Nicolas Plas. Deze Mazda 323 staat in de kleuren van de fabriekswagen van Hannu Mikkola in de Rallye du Portugal 1988. Tijdens deze editie van de Portugese WK-manche legde Pascal Gaban beslag op een elfde plaats algemeen, en de tweede in Groep N. Een belangrijk resultaat in de campagne die hem aan het eind van dat seizoen de wereldtitel opleverde !
“Mooie herinneringen! Soms doet terugblikken naar ‘die goeie ouwe tijd’ wel eens deugd”, stelt Pascal met de glimlach. “Dit project hebben we te danken aan Thierry Quaas, een gepassioneerde mecanicien waarmee ik al lang samenwerk. In de loop der jaren had ik meerdere exemplaren van mijn oude auto’s teruggevonden, maar ik had nooit tijd om ze terdege te restaureren. Dit project is dankzij Thierry wel gelukt. En omdat ik in mijn 60-jarig hoofd nog altijd jong ben, is deze deelname aan Rally 4 Passion slechts een eerste stap: ons doel is om ook aan de start van de Monte-Carlo Historique te staan!”
Deze eerste aangekondigde deelnemers illustreren perfect de diversiteit aan wagens die het publiek en de fans op 12 en 13 september tijdens het Rally 4 Passion – Condroz Rally Festival mogen verwachten: Yves Loubet met de Alfa GTV6 Gr. A in de categorie ‘Original’, Pascal Gaban met de Mazda 323 4WD Gr. N in ‘Replica’ en Pierre Delettre met zijn Ford Escort MkI in ‘Historic’.